Har du handlet med et kredittkort, står du bedre stilt til å reklamere eller klage på kjøpet ditt. Men hva skjer egentlig når du reklamerer?
For å få svar på noe mange av kundene våre lurer på, har vi snakket med Håkon Hovde, leder av reklamasjonsavdelingen vår. Han har jobbet i Bank Norwegian – en filial av NOBA Bank Group siden oppstarten, og har den beste innsikten i hva som skjer når du reklamerer på et kjøp hos oss.
En ting som gjør kredittkort tryggere enn et vanlig debetkort, er at du har en ekstra beskyttelse på grunn av lovverket. I praksis sier loven at du kan klage til kredittyter, altså filialen Bank Norwegian, dersom du krangler med en selger om en reklamasjon.
– I tillegg til å være et av markedets beste og mest anvendelige kredittkort, så er det trygt å benytte dette. Når du betaler med kredittkort, trekkes ikke dine egne penger med det samme, men du låner av banken. Da har banken og kredittkortselskapet (VISA) et ekstra ansvar, og du oppnår særlig gode forbrukerrettigheter. Har du for eksempel handlet en blå bukse, men selgeren sendte deg en rød bukse, så har du krav på at selgeren retter feilen. Løser ikke det seg, kan du reklamere til kredittyteren, sier Hovde.
Hvordan kan kundene våre sende inn en reklamasjon til oss?
– Kommer ikke kunden noen vei med selgeren, har kunden mulighet til å reklamere på transaksjonen overfor oss. Kunden gjør dette enkelt via appen vår eller på MinSide, sier Hovde. Her kan du se punkt for punkt hvordan du oppretter en reklamasjon gjennom MinSide.
Og når kunden har sendt inn en reklamasjon, hva skjer da?
– Vi sjekker reklamasjonsårsak og dokumentasjon og vurderer om vi trenger ytterligere opplysninger før vi kan sende saken til selgeren for uttalelse.
Hvor raskt vil saken løses?
– Vi starter behandling av saken omgående, men det kan ta tid for å få svar på alle spørsmål fra alle parter i prosessen. Det er bestemte svarfrister for partene, satt av VISA. Men alle får tilbakemelding når saken er ferdigbehandlet, sier Hovde.
Er all dokumentasjonen på plass, blir kontoen din midlertidig kreditert. Det betyr at du får igjen pengene før saken er ferdigbehandlet, vanligvis allerede når vår saksbehandler ser på saken første gang. Vinnes saken, forblir krediteringen på kortet ditt.
De transaksjonene filialen får inn flest reklamasjoner på, er ukjente transaksjoner. Det er vanligvis belastninger du som kunde ikke kjenner igjen når du ser gjennom fakturaen din.
Varer eller tjenester som ikke er mottatt, er på andreplass. Har du bestilt noe på nett og ikke fått produktet, kan du i mange tilfeller klage til oss, og vi vil hjelpe deg med å få tilbake pengene der vi kan.
Som nevnt har du lovverket i ryggen når du handler med kredittkortet vårt, men det er ikke bare loven som gjør kredittkort til et trygt og forutsigbart betalingsmiddel.
– Det er definitivt trygt å handle med kredittkort. I tillegg til de nevnte forbrukerrettighetene, er produktet utstyrt med den beste teknologien og sikkerhetsløsningene. I tillegg til at kunden benytter kode og kort, har også kortet enkelte sikkerhetsgrenser. Videre overvåkes transaksjonstrafikken konstant for å fange opp all ukjent kortbruk. Ofte fanges dette opp allerede før tapet har skjedd, sier Hovde.
Til slutt, har du noen råd til kundene våre når de skal betale med kortet?
– Kundene er jo flinke til å passe på kort og kode. Ser du noe på fakturaen som ikke er ditt, ta kontakt med oss direkte. I tillegg er det viktig å passe på at beløpet du aksepterer med kort og kode, stemmer med avtalen.
Et annet tips er å legge til kredittkortet i betalingsløsninger som Vipps, PayPal og lignende for å være sikker på at du har kredittkortrettighetene i ryggen ved alle kjøp.