Bankbytte
Regler for bytte av bank
Reglene er laget for at du som bankkunde trygt og enkelt skal kunne bytte fra en bank til en annen.
- Overføring av saldo og avslutning av sparekonto.
- Innhenting av oversikt over registrerte betalingsoppdrag som faste overføringer, AvtaleGiroer og andre betalinger i forfallsregisteret.
- Innfrielse eller flytting av lån og kreditter.
Hvordan går du frem i praksis?
Først må du etablere et kundeforhold hos Bank Norwegian – en filial av NOBA Bank Group. For å gjøre det må du legge inn en søknad via våre nettsider www.banknorwegian.no. Etter dette går det meste av seg selv. Når du er innlogget på MinSide, kan du skrive ut et bankbytteskjema ved å velge fanen «Produkter og priser» og videre «Avtaler og skjema».
Les videre for å se hvilket skjema som er aktuelt å fylle ut. Utfylte skjema sender du tilbake til oss, og vi hjelper deg med å bytte fra din gamle bankforbindelse.
Om du legitimerer deg med BankID fra annen bank for å opprette ditt kundeforhold hos oss og ønsker å bytte bank må du være oppmerksom på at enkelte banker vil kunne si opp din nåværende BankID. Om din BankID er utstedt av den banken du nå ønsker å bytte fra, anbefaler vi at du tar kontakt med banken og få avklart om de avslutter din BankID-avtale.
Vi tilbyr ikke nye BankID-avtaler.
Slik bytter du innskuddskonto
For enkel oppsigelse av konto og overføring av innskudd fra gammel til ny bank, fyller du ut skjemaet «Oppdrag om overføring av innskudd – oppgjør av konto(er)» og returnerer det til oss. Da overføres innskuddet i gammel bank til din nye konto hos oss. Du kan be om å få tilsendt utskrift av registrerte betalingsoppdrag i den gamle banken, slik at du enkelt kan legge dette inn på MinSide.
Husk å gi beskjed om nytt kontonummer til arbeidsgiver, NAV og eventuelt andre som gjør innbetalinger til kontoen, slik at pengene kommer på rett konto. Innestående på gammel konto overfører du til den nye kontoen.
Slik innfrir eller flytter du lån og kreditter
Før vi kan innfri lån og/eller kreditter for deg i annen bank må du ha søkt om og fått innvilget et forbrukslån (Søk forbrukslån her). Søk om et refinansieringslån og fyll inn betalingsinformasjonen til de kreditorene du ønsker vi skal innfri for deg. Du fullfører søknaden ved å signere låneavtalen/gjeldsbrevet. Vi vil innfri de lån og kreditter du har spesifisert.
Da vil vi innfri gjelden og anmode din gamle bankforbindelse/leverandør om å avslutte ditt kundeforhold.
Hva med mine faste betalingsoppdrag?
Når du har mottatt opplysninger om dine faste betalingsoppdrag hos din gamle bankforbindelse, kan du opprette dem selv på MinSide.
AvtaleGiro: For å opprette AvtaleGiro hos oss, må du først legge inn en vanlig faktura til betaling på MinSide. Hvis kreditor tilbyr AvtaleGiro, vil du få opp spørsmål om du ønsker å legge opp en slik avtale på denne fakturaen.
eFaktura: Dine eFaktura-krav til betaling vil automatisk dukke opp i oversikten på MinSide, ettersom eFaktura følger personnummeret ditt.
Faste betalinger: Du kan selv opprette faste betalinger når du er logget inn på MinSide ved å velge «Sparekonto», etterfulgt av «Betalingsavtaler» og «Ny fast betaling». Fyll deretter inn alle feltene. Når alt er fylt inn korrekt, godkjenner du ved å klikke «Bekreft».
Du kan fint nyte godt av å bruke en gebyrfri bank som din hovedbankforbindelse, og fortsatt ha boliglånet ditt et annet sted. Den enkleste måten å gjøre dette på, er å opprette kundeforhold hos oss som nevnt ovenfor, og opprette en fast betaling til kontoen i banken hvor du har boliglånet. På den måten vet du at boliglånet blir betalt hver måned, uten at du trenger å løfte en finger. Klikk her for forklaring på hvordan du legger opp en fast overføring eller betaling fra din konto.
MinSide
Når du blir kunde hos oss, får du tilgang til MinSide hvor du har alle de nødvendige funksjonene tilhørende produktene dine hos oss. På MinSide får du full oversikt over de ulike kontoene dine. Når du har logget inn kan du utføre de ulike banktjenestene du har bruk for - raskt og enkelt. Husk at du kan finne svar på ofte stilte spørsmål i vår FAQ på hjemmesiden vår www.banknorwegian.no.
Hva med kredittkortet mitt?
Vi tilbyr også kredittkort. Klikk her for å gå til søknadsskjemaet.
Huskeliste
- Gi beskjed til arbeidsgiver om ditt nye kontonummer hos oss, dersom du skal bytte konto for lønnsutbetaling.
- Slett eventuelle AvtaleGiro-avtaler hos din tidligere bankforbindelse. Opprett avtalene dine hos oss på MinSide.
- Din eFaktura-krav skal du automatisk finne igjen, ettersom dette følger ditt fødsels- og personnummer.
- Husk at du kan opprette et nytt «mottakerregister» når du bytter bank. Dette følger ikke automatisk med, men kan opprettes på MinSide.